Pe lângă ce-a mai rămas de renovat/restaurat din Cetate, proiectele de mobilitate urbană sunt cam cele mai mari pungi cu bani europeni rămași de la vechea administrație. Vorbim de niște zeci de milioane de euro, cu care ar urma să fie schimbată, în parte, fața orașului. Zeci de kilometri de drumuri și piste de biciclete și cam tot ce înseamnă artere principale în oraș ar urma să fie prinse în proiectele astea. Pentru două, căci era și un al treilea pregătit, au fost semnate contractele de finanțare de pe vremea foștilor. Al treilea a picat pentru că reforma administrației, Pleșa, viziune, dacă talent, toată lumea a văzut.
După doi ani de mandat, proiectele astea de mobilitate nu doar că n-au început, însă au devenit o mare problemă și bătaie de cap. Ideea e că vor începe, însă nu prea au cum să fie terminate până la finele anului. Ceea ce ar putea însemna o gherlă de câteva zeci de milioane de euro, pe care primăria lui Pleșa ar trebui să-i dea înapoi. Nu din salariul lui Pleșa, normal, ci din bugetul orașului.
La ora aceasta, o situație optimistă înseamnă niște pierderi, cumva gestionabile, iar scenariul pesimist e unul care duce bugetul primăriei în cap, în incapacitate de plată.
În ciuda întârzierilor și extra întârzierilor, lucrările erau aproape – aproape de a fi atribuite. Surpriză, însă, conform surselor noastre, Elis Pavaje, una dintre companiile care erau în pole-position spre a câștiga o mare parte din lucrări, s-a retras din procedură. Parțial. Asta în condițiile în care mai exista un singur pas până să semneze contractele, unul doar formal-procedural.
Practic, Elis a renunțat la a mai concura, deși pe procedură erau detașat câștigători, la cele mai importante și complicate tronsoane, precum cel de pe Bulevardul Revoluției, de la Stadion și până la intersecția cu Goldiș. Adică zona cea mai grea și care va crea cele mai multe probleme, căci lucrările de acolo vor îngreuna accesul la Spitalul Județean.
Evident, contractele vor fi date cuiva, anume celor clasați în urma Elis. Primăria lui Pleșa nu va zice pâs despre treaba asta și, cel mai probabil, vor prezenta pe cei care urmează să primească lucrările drept cei care au avut cea mai bună ofertă, fără să menționeze că cea mai bună ofertă a fost, în fapt, retrasă fix înainte de semnarea contractelor.
Acum, de ce s-au retras cei de la Elis? Tot pe surse, răspunsul e simplu: nu pot lucra cu proștii din Primărie. Adică, administrația Pleșa e atât de eficientă și pricepută. Mai exact, astfel de lucrări de anvergură presupun o colaborare permanentă cu instituția, cu cei pentru care execuți lucrările, că nu-i o zugrăveală de scară de bloc, la care să vină șeful de asociație la început, după care să mai treacă pe acolo la final, când e gata lucrarea. Sunt, cel puțin în cazul acestor proiecte de mobilitate urbană, chestiuni conexe ce țin de administrația publică, precum devierea traficului, problema parcărilor din zona în care se lucrează, etc. Or, Primăria are, pare-se, alte probleme. Mai exact, Pleșa, un viceprimar, doi dintre cei șase consilieri personali ai edilului, doi consilieri locali și doi șoferi vor merge la Zilele Orașului în Plm o Moru, cum dracu îl cheamă pe orășelul ăla din Croația.
Sigur, așa cum ziceam, lucrările alea vor fi atribuite cuiva. Însă, de ce contează retragerea asta strategică a celor de la Elis? Păi, pentru că ceilalți, care vor lua până la urmă lucrările, nu-s de nivelul Elis. Nu au toată infrastructura și logistica aici, așa cum o are Elis. Cel mai probabil, ceilalți „câștigători” vor subcontracta o bună parte din lucrări unor firme mai mici, locale, care sunt la un așa nivel că nici n-au putut participa la licitație. Or, să nu uităm, aceste lucrări trebuie, teoretic, terminate până la finalul anului acesta. Altfel, primăria riscă să piardă o cârcă de bani. Vorbim de zeci de milioane de euro, pe care riscăm să-i pierdem, bașca să și plătim penalități.
Așa că, în condițiile ieșirii din schemă a celor de la Elis, șansele de a intra în rahat și a duce bugetul orașului în colaps au devenit, dintr-o dată, mult mai mari.
Pe de altă parte, cum ziceam, nu-i ca și când pierderile le plătesc Pleșa & Echipa lui de priceputeni, din buzunarele proprii. Le vor plăti tot cetățenii.
Ah, să vă mai zicem că zilele astea se chinuie oamenii din Primărie să facă Bugetul? Și că e o vraiște de au nevoie de matematici ne euclidiene, că le dă cu minus? Că nu mai știu cum și de unde să ia și să mute bani? Că stăm praf pe parte de investiții și asigurat cofinanțări, dar Pleșa vrea chermeze și angajați în plus și mai multe secretare și câmpenești și statui? Eh, o să vă zicem, dar altă dată, că deja e textul prea lung iar Pleșa trebuie să-și facă bagajele pentru Croația.