De mai bine de 5 ani, în Ministerul Afacerilor Interne avem o hemoragie cronică în privința resursei umane, dar în special în privința profesioniștilor care fug pe capete pentru că nu mai pot accepta prostituția profesională promovată de la cel mai înalt nivel. Astăzi nu mai contează nimic altceva decât cifrele, statisticile și raportările (câte 2-3 pe săptămână dacă se poate, chiar și pe aceeași temă).
Dacă în ultima perioadă am avut mii de polițiști cu vechime de peste 25 de ani care au părăsit cele mai importante structuri ale IGPR, IGPF, IGI, dar în egală măsură și celelalte arme militarizate cum sunt Jandarmeria și IGSU, anul 2022 a venit cu o nouă lovitură puternică pentru sistem. Este vorba despre concurența înregistrată la școlile de agenți de poliție, care a marcat un record negativ, respectiv 1,16 candidați/loc. Pe surse, ne-au spus mai mulți polițiști implicați în procesul de recrutare, că zeci de candidați cărora inițial li s-a spus că nu îndeplinesc baremul la proba medicală, s-au „vindecat” ca prin miracol și au fost declarați ulterior „admiși”.
Este doar o chestiune de timp până vom vedea și la MAI un comunicat prin care tinerii vor fi anunțați că vor putea deveni polițiști doar cu „buletinul” și nota de la bacalaureat, așa cum de altfel s-a anunțat la MApN.
Este un semnal de alarmă puternic pentru cei care ne conduc și care de altfel, sunt principalii vinovați pentru situația în care s-a ajuns. Ministrul Bode și predecesorii săi, secretarul de stat Despescu, cei care s-au aflat la conducerea structurilor de resurse umane și financiar, toți sunt vinovați de dezastrul pe care îl regăsim astăzi în sistem. Iar dacă ne întrebați de ce ei, enumerăm mai jos doar câteva dintre principalele cauze care ne-au adus în această situație:
– politizarea excesivă a structurilor din MAI;
– împuternicirile succesive concomitent cu refuzul de organizare a unor concursuri transparente (a se vedea sutele de concursuri cu 1 singur candidat);
– salarizarea precară, discriminatorie, inechitabilă și care este la cel mai scăzut nivel din ultimii ani în raport cu puterea de cumpărare;
– condițiile de muncă, inclusiv volumul de muncă, volumul activităților, lipsa logisticii;
– lipsa predictibilității carierei și lipsa unui sistem de recompensare a muncii, bazate pe criterii de meritocrație;
– lipsa legislației care să protejeze polițiștii și să le ofere instrumentele juridice necesare pentru a fi eficienți și a furniza siguranță pentru comunitate;
– atacurile constante ale politicienilor demagogi cu privire la sistemul de pensii militare de stat, etc.
Lista aceasta poate continua cu zeci de alte motive, însă un lucru este cert, toți vinovații de mai sus, nu au răspuns și probabil nici nu vor răspunde în un vreun fel pentru faptul că au îngenuncheat un sistem care trebuia să reprezinte sistemul imunitar al unui stat de drept.
Conștienți și ei de dezastrul existent, în stilul caracteristic, în urma unei „Note de sarcini” cu S (secret de serviciu), pentru a nu putea avea acces la întreg conținutul, deși vorbim despre chestiuni ce vizează direct interesele profesionale, sociale și economice ale membrilor pe care îi reprezentăm, conform Legii 367/2022 privind Dialogul social, MAI a solicitat tuturor structurilor subordonate o situație a posturilor vacante, dar cu condiția „încadrării în limitele bugetare”. Cu alte cuvinte, în perioada imediat următoare se vor organiza concursuri de recrutare a polițiștilor din sursă externă, fără școală de poliție, însă nu în raport cu nevoia existentă ci în raport cu bugetul disponibil. În aceste condiții, putem trage concluzia că MAI și implicit Guvernul, nu este preocupat de siguranța cetățeanului, atâta vreme cât numărul locurilor scoase la concurs nu va ține cont de nevoile operative ci de câți bani are instituția pentru a plăti 100, 200 sau poate 500 de salarii în plus.
Sindicatul EUROPOL a sesizat MAI, Guvernul și CSAT-ul, încă din 2017 despre iminența dezastrului care se amplifică în MAI, fără însă a fi propuse măsuri de diminuare a crizei de personal și fără a depune vreo diligență pentru retenția polițiștilor cu experiență în sistem. În acest sens, din multitudinile de variante puse la dispoziția MAI, amintim doar câteva:
– legiferarea posibilității pentru polițiștii care s-au pensionat, de a continua să lucreze în sistem și de a beneficia de un stimulent pentru fiecare an în care rămân în activitate, similar magistraților;
– aplicarea legii salarizării la nivelul prevăzut în Anexa VI din Legea 153/2017;
– recrutarea candidaților pentru instituțiile de învățământ ale MAI să se realizeze pe județe, astfel încât locurile să fie scoase pe unități de la început și nu prin repartizare la absolvirea școlii de agenți de poliție;
– eliminarea condiției de a deține gradul de ofițer pentru ocuparea funcțiilor de conducere până la un anumit nivel, urmând ca în situația în care este declarat admis un agent de poliție, acestuia să i se acorde gradul de ofițer în funcție de vechimea în sistem. În acest fel s-ar putea sigura o concurență de câteva zeci de polițiști la concursuri;
– introducerea mandatelor de maximum 4-5 ani pentru funcțiile de conducere, pentru a evita „confiscarea” unităților MAI, de grupuri de interese și oameni politice. Transmite Sindicatul Polițiștilor Europol.