După un weekend în care plasă cu plasă și sac de gunoi cu sac de gunoi au format veritabili munți de deșeuri printre blocuri, în toate cartierele orașului, astăzi se va relua serviciul de colectare. Așa zice domnul viceprimar cu atribuții de primar, Paul Voicu. În dimineața asta a avut loc o nouă întâlnire între autorități și s-a găsit această soluție, de avarie, de criză, în care rampa temporară de la Bărăbanț va putea fi folosită între 45 și 60 de zile, timp în care administrația locală va identifica un nou spațiu pentru a depozita gunoaiele, înainte ca ele să fie transportate la Tg Jiu. O chestiune temporară care va dura, însă, destul de mult, căci e cale lungă până la a avea un Sistem Integrat de Management al Deșeurilor și rampa ecologică de la Galda de Jos funcțională. Așadar, iată discuția avută cu domnul Paul Voicu.
Rep: Bună dimineața. Alexandru Cristorian, de la abnews, vă deranjează.
Paul Voicu: Da, te ascult…
Rep: Voiam să vă întreb, că a avut azi loc o întâlnire între primărie, reprezentanți ai fimei de salubritate, autorități, s-a luat o decizie de a reîncepe colectarea, ceva? Că e tot orașul sub gunoaie.
Paul Voicu: Domnu’ Cristorian, vă spun direct și deschis, că n-am de ce să mă ascund. Indiferent ce vă spun eu, dumneavoastră scrieți tot ce vreți. Scrieți vă rog chestia asta, în presă, în articolul care-l faceți acuma, bombardați în continuare, că orice vă spun eu, tot rău, negativ, cum vreți dumneavoastră scrieți. Indiferent ce vă spun.
Rep: Păi spuneți-mi dacă se va relua, că de trei zile nu se colectează în oraș?
Paul Voicu: Păi dumneavoastră deja ați dat răspunsurile în presă. De ce, cine e de vină, deja știți vinovații, i-ați făcut în două rânduri, în două articole, deci ce să mai? Orice vă spun tot negativ iasă.
Rep: Vă întreb pe dumneavoastră când va fi reluată colectarea? Pentru că sunteți, totuși, liderul orașului, conducătorul administrației publice.
Paul Voicu: Astăzi. Toate lucrurile astea, care sunt aproape de 5 ani de zile, cu o serie de întreruperi, preluări, prelucrări în altă parte, deci toate aceste lucruri derivă din niște greșeli enorme făcute de Guvernul României, care a negociat cu Comisia Europeană ca în toată România să se închidă prima dată gropile neconforme, și dup-aia să se finanțeze prin proiecte europene gropi conforme, să le spunem. Depozite de deșeuri conforme.
Rep: Rampe ecologice…
Paul Voicu: Exact, aceste rampe care sunt în toată România. În România, după informațiile mele sunt vreo 32 de astfel de CENIT-uri, cum le spune prescurtat, din care funcționează două și nici acelea la performanțele integrale. Deci nici alea nu merg total.
Rep: Este, într-adevăr, o situație nasoală la nivelul țării.
Paul Voicu: Se cară gunoaiele la mii de kilometri și plătesc, așa cum spune presa și cum spuneți si dumneavoastră, cetățenii. Plătesc greșelile unor guverne și miniștri, cercetați dumneavoastră ce miniștri și ce guverne. În 2015 s-a închis și groapa de la Pârul Iovului. De atunci am avut sute de inadvertențe cu privire la acest serviciu pentru cetățeni.
Rep: Domnu’ Voicu, situația rampei ecologice, din Sistemul Integrat de Management al Deșeurilor, la nivelul județului Alba, nu cade în sarcina Primăriei. Nu vă acuz pe dumneavoastră de așa ceva. Era la Consiliul Județean, au existat acolo niște deficiențe, s-a încercat la Mihalț inițial, s-a pierdut timp, apoi s-a trecut la Galda și așa mai departe…
Paul Voicu: Eu citesc articolele dumneavoastră, nu știu dacă ceilalți sau cetățenii municipiului le-au citit, dar eu le-am citit pe amândouă cu atenție, că este serviciul meu și mă interesează. Deci, ce ați scris dumneavoastră în două articole este eronat peste 80%. Dacă vreți să aveți informații clare și concrete…
Rep: Ce anume este eronat?
Paul Voicu: Tot ce ați scris acolo, mai mult de 80% este…
Rep: Puteți să-mi indicați ce anume?
Paul Voicu: Da’ cum să nu. Le citim și le subliniem și vi le trimit.
Rep: Ca de exemplu? Am spus că a fost suspendată licența…
Paul Voicu: Nu are nici o legătură Primăria Alba Iulia cu suspendarea licenței.
Rep: Dar n-am spus că are Primăria legătură cu suspendarea. Am spus doar că a fost suspendată și că rampa aceea era în municipiul Alba Iulia, groapa aceea era în intravilan. Cum nu are legătură cu municipiul?
Paul Voicu: Nu este.. cum, care, care groapă?
Rep: De la Bărăbanț, acea rampă temporară…
Paul Voicu: Acolo este o firmă privat și un contract de închiriere între două firme private. Și cu o autorizație care a fost dată unei firme private…
Rep: Da, am scris asta.
Paul Voicu: Și nu are legătură cu Primăria Alba Iulia…
Rep: Dar se întâmplă în orașul Alba Iulia, în intravilanul orașului.
Paul Voicu: Nu numai în Alba Iulia. Tot ce se întâmplă cu gunoaiele și cu sistemul integrat, aici ați pornit greșit. Este tot județul Alba de cinci ani, nu numai în Alba Iulia…
Rep: Știu foarte bine că este în tot județul…
Paul Voicu: .. și noi am ajutat cât am putut, Alba Iulia, tot ce înseamnă primării și tot ce se întâmplă în județ, la fiecare etapă, administrativ. La Alba Iulia vin gunoaie din 11 localități, nu numai din Alba Iulia. Sunt peste 100.000 de cetățeni și din municipiul Alba Iulia, care beneficiază de platforma temporară care este la Bărăbanț. Și de unde, acuma, prin bunăvoința instituțiilor statului, trebuie să ne mutăm. Pentru o firmă de vagoane cu 35 de angajați, trebuie să mutăm un serviciu pe care îl facem pentru un sfert din populația județului.
Rep: Am înțeles, dar iertați-mă, eu am fost și am filmat acolo, și am pozat, și am văzut care e situația. E, într-adevăr, poate firma din spate e mică, dar există și un depozit de cereale acolo..
Paul Voicu: Ăla e la distanță mult mai mare, și nu împietează cu nimica. Problema știți care e și de unde a apărut? Să vă spun, dacă tot povestim. De când nu au mai avut localitățile de jur împrejur ce să facă, și nu au mai avut nici o soluție – de jur împrejur vorbesc de la Ciugud până la Sântimbru și până în Teiuș – am acceptat, administrativ, Consiliul Județean, Prefectură, toate instituțiile statului, să vină cu gunoaiele în Alba Iulia. Că dacă făceam serviciile pentru municipiul Alba Iulia nu avea atâtea inadvertențe cu fluxul tehnologic al tuturor rezidurilor menajere din municipiu, ca să spun așa, într-o frază. Noi am acceptat să ajutăm și alte primării, și înțelegem lucrul ăsta, că lucrăm în administrație de 25 de ani, să-i ajutăm pe toți, că sunt într-o problemă toți primarii din județ, băgați indirect, că nu e vina lor. Nici un primar, nu contează la ce partid e un primar din cei 78, toți au o problemă cu gunoaiele de ani de zile, din alte cauze, nu a lor, direct. Dar eu o iau în gură tot timpul, ce să fac…
Rep: Eu am înțeles, dar știți cum e? E un serviciu pe care-l asigură primăria – anume colectarea deșeurilor. Și nu spun că sistemul integrat e vina municipalității, n-am spus asta niciodată. Însă eu consider direct responsabil Consiliul Județean, care trebuia să implementeze acel sistem. Iar în fruntea Consiliului Județean se află Ion Dumitrel, de atâția ani. Mai apoi, sigur că eu, ca și cetățean, consider administrația și conducerea administrației vinovată, și responsabilă, în momentul în care mă trezesc în fața blocului și printre blocuri cu gunoaie. Pentru că Primăria Alba Iulia are un contract cu operatorul respectiv. Și atunci sigur că eu consider că sunt responsabili și operatorul dar și administrația locală, în momentul în care serviciul nu este oferit în condiții minime de decență.
Paul Voicu: Noi nu am avut nici o sincopă în serviciul ăsta cinci ani de zile, de când sunt atâtea probleme care le-ați enumerat și dumneavoastră. Am avut decât acum trei luni, când instituțiile statului – în loc să vină și să găsim, cum spuneți și dumneavoastră – acolo la Prefectură, în comisia de situații de urgență, unde e toată lumea responsabilă și toate instituțiile statului sunt acolo – să găsim soluții, ne-am trezit cu o adresă, la fel ca și acum, vineri la ora 15:45 cred, n-am știut nimic, nici Primăria, nici Polaris, nici instituțiile statului că se emite acea hârtie, pentru că noi luni, săptămâna trecută, ne-am întâlnit la Primărie, cu Garda de Mediu, cu APM, cu toată lumea, cu Consiliul Județean, să vedem ce facem cu interimatul, cu provizoratul ăsta estimat, un an, un an jumătate, până se va opera la Galda, să vedem ce facem. Și am primit iar în weekend blocajul, când în weekend este weekend. Toți știau că îi sărim iar pe Alba Iulia, că e campanie electorală, și îi sărim iar pe ăștia cu gunoaiele.
Rep: Păi, stați, că în 16 s-a întâmplat, joi a fost suspendată..
Paul Voicu: Nu-i adevărat. Nu e adevărat. Credeți că vorbesc prostii? Nu mă ocup de așa ceva, vă arăt hârtia venită, pe fax. La Primărie n-am primit nimic, doar Polaris a primit vineri la ora 15:45, sau 15:39, a venit acea hârtie de la APM. Deci, vineri, înainte cu o jumătate de oră de încheierea programului.
Rep: Domnul fost prefect, actual șef al Gărzii de Mediu, mi-a confirmat că în data de 16. Nu am scris de la mine
Paul Voicu: V-a confirmat greșit. Eu vă arăt hârtia.
Rep: Ok. Din informațiile mele știu că sâmbătă a avut loc o întâlnire, ați fost și dumneavoastră…
Paul Voicu: Eu am convocat acea întâlnire. Vineri, după ce am primit hârtia, am convocat-o, că vineri seara am stat pe telefoane cu toți cei care au răspundere în municipiu pe tema asta și am convocat la ora 9 o mică parte a Comisiei pentru situații de urgență, că n-a fost toată comisia, la Prefectură. Și am stabilit acolo, împreună cu firma care tot face reclamații și amenință cu nu știu câte dosare pe toată lumea, cu firma de acolo care, și discutând – eu abia atunci am discutat cu ei, sâmbătă – îi văd foarte deschiși, există un domn acolo care e manager, din București, am toată stima pentru dânsul, și azi dimineață ne-am întâlnit și rapid, în câteva minute, s-au găsit soluțiile.
Rep: Asta ziceam, că știam că urmează să vă reîntâlniți și să găsiți o soluție pentru a reporni acea rampă..
Paul Voicu: Da, avem acum între 45 și 60 de zile în care trebuie să găsim o altă locație pentru a putea opera transbordarea acestor reziduri menajere din Alba Iulia și celelalte UAT-uri, până se va putea opera la Galda de Jos. Că va mai dura
Rep: Toată lumea și-ar dori ca acel depozit de la Galda să fie funcțional. Nu cred că e cineva..
Paul Voicu: Întregul județ vrea..
Rep: Evident. Dar înțeleg că, pentru moment, de la Primărie ați avea în vedere o nouă locație…
Paul Voicu: Avem mai multe locații.
Rep: Undeva în zona industrială, în spatele talciocului..
Paul Voicu: Avem două sau trei locații pe care le discutăm împreună cu Agenția de Mediu și toți colegii din Primărie, ca să vedem unde le putem pune, din punct de vedere legal, că trebuie să avem distanțe față de vecinătăți, sunt mai multe condiții ca să putem face o asemenea lucrare, noi ca Primărie. În momentul în care domnul Feneșer, nu mai știu, dar cred că Feneșer a fost Prefect atunci, când am pus acolo platforma aia de transbordare, dânsul era Prefect și avea și o firmă care avea platforma. A fost o relație între două firme și a fost mai simplu. Dacă e pe domeniul public trebuie să facem mai multe…
Rep: Nici situația aia nu e cosher. Domnul era Prefect, avea o firmă care deținea hala și a închiriat-o operatorului…
Paul Voicu: Asta e deliciul dumneavoastră, al presei, hehe.
Rep: Evident că e o problemă, adică…
Paul Voicu: Acum, luați de acum cinci ani, când s-a făcut și scrieți…
Rep: Credeți-mă că eu am scris de mulți ani. Poate au fost perioade când n-am fost în Alba Iulia, și eram în București, și nu m-am ocupat de oraș, dar ideea este – și vă spun sincer – am primit zeci și zeci de mesaje de la cititori, de la oameni, cu poze cu mici munți de deșeuri între blocuri. Și, vă spun sincer, pe lângă situația asta, nici măcar atunci când funcționează normal colectarea, nu se face selectiv deloc, acele containere subterane nu sunt funcționale, aici în centru unde sunt puse, numărul de containere este foarte mic, spre exemplu în toată zona din Centru, blocul 280, toate blocuri din jur de la Primărie, există 7 containere la peste 5-600 de apartamente…
Paul Voicu: Domnu’ Cristorian, dumneavoastră vorbiți în continu ce doriți dumneavoastră. Nu știți condiționalitățile și de ce în 9 septembrie s-a terminat contactul cu Polaris. Au fost două prelungiri. Sigur că, înainte de acest termen de 9 septembrie, nu mai făcea nimeni, nici o firmă nici o investiție. Era gata licitația cu operarea, pe zona din care face parte și Alba Iulia, cu RER VEST. Ei aveau 6, 7 luni să intre și să opereze. Trebuia să se termine procedura de licitație pentru Galda. Nimeni n-a știut și n-a previzionat că se va ajunge la Curtea de Apel și la anularea licitației. Sunt niște probleme care au dus la situația de astăzi. Noi am prelungit pe situații de urgență cu Polaris, cu 3 luni, până în 9 decembrie. Cine și-a închipuit că trebuie să mergem și după 9 decembrie tot cu Polaris? Cine își imaginează lucrurile astea, nu știu, trebuie să vină Nostradamus să spună „băi, n-ați făcut așa, faceți așa”. Noi tot ce am făcut în Consiliul Local și în Alba Iulia, și repet, că toată lumea vorbește despre Alba Iulia, dar e în tot județul, toate documentele pe care le-am făcut le-am făcut cu adrese către Consiliul Județean și instituțiile statului. Și i-am întrebat când? Până unde? Până când? Puteți să estimați până în ce dată? Răspunsurile pe care le avem de acolo au stat la baza hotărârilor de Consiliu Local și a tuturor primăriilor din județ. Nu le-am făcut chiar așa, de capul nostru, că nu ne lasă legea să le facem de capul nostru. În baza răspunsurilor la acele adrese am făcut ce am făcut, fiecare primărie din județul Alba. Nici acum nu știm când se va opera Galda. Dați dumneavoastră un pronostic.
Rep: Eu am estimat minim un an.
Paul Voicu: Mai mult va fi. Că e posibil să se gate tot cu anulare și..
Rep: Păi asta am spus, că minim un an dacă se va trece de toate procedurile și nu se va ajunge din nou în instanță și contestații și așa mai departe. Însă, îmi cer iertare, eu scriu despre Alba Iulia pentru că aici e revista. Dacă eram în Tecuci scriam despre problemele de acolo
Paul Voicu: Dar nu-i problemă. Eu v-am spus, scrieți ce vreți că pe mine… Trebuie să știți un singur lucru, și cu asta închei, că am foarte mult de lucru astăzi: Pe mine mă interesează un singur lucru, sunt din Alba Iulia, am 42 de verișori primari în Alba Iulia, toată familia e în Alba Iulia, 6 frați, mama și tata, aici am făcut școală, liceu. Doar m-am născut în Șandra, eu sunt de la 7 ani în Alba Iulia. Eu muncesc pentru cetățeni zi de zi. Nu muncesc pentru deliciul presei, muncesc pentru cetățeni, în fiecare zi, de când mă cunosc și de când sunt în orașul ăsta. Indiferent ce scrieți, toți din Alba, mai aduceți încă 200, și scrieți ce vreți. Eu lucrezi pentru cetățeni, nu pentru deliciul presei. Și scrieți vă rog ce vreți acolo, că oricum nu mă interesează. Salut!
Rep: Vă mulțumesc. O zi bună.
Mai multe despre situația recentă a colectării deșeurilor în Alba Iulia puteți citi aici și aici.