Prin Programul cadru de acțiuni al I.T.M. Alba pentru anul 2025, aprobat de către conducerea Inspecției Muncii, s-a stabilit că unul dintre obiectivele prioritare ale activității inspectoratului îl reprezintă combaterea muncii nedeclarate și subdeclarate, în vederea descurajării și a diminuării acestui fenomen care, în fapt, reprezintă tot o formă de evaziune fiscală.
La data prezentei, la nivelul ITM Alba se află în derulare Campania națională de informare și conștientizare a prevederilor Legii 367/ 2022 privind dialogul social, desfășurată înperioada 01.01.2025- 31.12.2025.
Activitatea inspectorilor de muncă a vizat, cu prioritate, sancționarea muncii nedeclarate și subdeclarate.
Rezultatele obținute la nivelul județului Alba, în perioada 17.03.2025-21.03.2025, în activitatea de control, sunt redate mai jos.
În domeniul relațiilor de muncă:
Total unități controlate: 47
Număr de salariați ai angajatorilor controlați:1287
Din care – femei: 284
Număr deficiențe constatate:108
Nr. sancțiuni aplicate angajatorilor:17
– 15 amenzi 219.000 lei, din care 6 amenzi – 200.000 lei pentru muncă nedeclarată (10 persoane)
– 2 avertismente
Principalele deficiențe constatate în controale:
– Nu se evidențiază corect timpul lucrat;
– Primirea la munca a persoanelor fără întocmirea în formă scrisă a contractelor individuale de muncă;
– Nu au fost aduse la îndeplinire măsurile obligatorii dispuse în controalele anterioare;
– Nu au fost eliberate la încetarea activității, adeverințele de vechime;
– Contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru;
– Nu au fost achitate salariile, la data stabilită în contractele individuale de muncă;
– Neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale;
– Neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
– Nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
– Dosarele personale sunt incomplete;
– Nu a fost inițiată la nivelul unității negocierea colectivă;
– Nu se păstrează la punctele de lucru ale societății, copii ale contractelor individuale de muncă;
În domeniul securității și sănătății în muncă:
Nr. total unități controlate: 36
Număr deficiențe constatate: 94
Număr de măsuri dispuse: 94
Angajatori sancționați: 24
Nr. sancțiuni aplicate: 30
– 21 avertismente
– 9 amenzi-53.000 lei
Nr. evenimente comunicate: 2
Nr. evenimente în curs de cercetare: 2
Nr. acțiuni de conștientizare angajatori: 1
Principalele deficiențe stabilite în controale:
– Lipsa fiselor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
– Lipsa evaluării riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
– Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
– Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
– Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementări din H.G. nr. 955/ 2010 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319 /2006.
– Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
– Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și /sau periodic a lucrătorilor.
INSPECTOR ȘEF,
Calman Gabor Zsolt