Cu toții ne dorim un mediu mai curat și mașini care să polueze cât mai puțin posibil. Sunt, deja, proiecte și măsuri adoptate, care vor face ca industria auto să se adapteze, să fie mai performantă, iar motoarele care echipează fiecare autovehicul nou să elimine mai puține noxe.
Când vine vorba de astfel de schimbări, trebuie să fim realiști. Nimic nu se-ntâmplă peste noapte. Singura variantă în care „motorul de mâine” va produce zero noxe este dacă o să ținem acel motor oprit. În acest an, grupurile Verzilor și Socialiștilor din Parlamentul European au susținut cu succes interzicerea mașinilor noi, cu motor cu ardere, până în 2035. E un termen destul de scurt pentru o industrie atât de mare și esențială, precum industria auto. Orice schimbare tehnologică, pusă sub presiunea unor termene limită, va necesita investiții suplimentare și, inevitabil, aceste investiții se vor regăsi în prețul mai mare pe care cetățenii îl vor plăti pentru autovehiculele noi. Pentru că nu va veni producătorul cu cadouri în piață, iar cifrele trebuie să arate profit.
Grupul PPE, cel mai mare grup politic din Parlamentul European, își dorește ca pe străzile, șoselele și autostrăzile Europei să circule autovehicule cât ma verzi și mai curate. Însă ca acestea să poată circula, ele trebuie să fie și accesibile. Noul concept „Euro 7”, dezbătut acum în Parlament, ar impune reducerea atât a emisiilor de eșapament, cât și a celor non-esapament de la vehiculele rutiere. Practic, noile măsuri ar urma să oblige producătorii de automobile să investească din nou în motoare cu ardere, unele care ar urma să dispară din 2035, adică în tehnologii care vor fi interzise în curând.
Grupul PPE îndeamnă la o abordare mai realistă, cu reguli care pot fi menținute. Acestea includ proceduri de testare bine stabilite, cu scopul de a reduce valorile de evacuare. Industria auto trebuie să reducă emisiile, însă nu o putem sufoca cu norme și reguli incoerente, cu atât mai mult cu cât acestea se vor regăsi în prețul plătit de cetățeni și companii pentru autovehicule.
Mircea Hava, europarlamentar PNL Membru PPE