Nu poți decât să apreciezi măsurile care vin să facă puțină “curățenie” într-un domeniu care are atâtea implicații pentru fiecare țară din UE. Politica, iar campaniile electorale nu fac excepție, este intoxicată de neadevăruri și neasumare. Atât online, cât și offline. Potrivit noilor norme, adoptate recent de Parlamentul European, publicitatea politică va trebui să fie etichetată în mod clar.
Cetățenii, autoritățile și jurnaliștii vor putea, astfel, obține cu ușurință informații în cazul în care au fost vizați de o reclamă. Mai precis, despre cine o plătește, care este costul reclamei, dar și la ce alegeri sau referendumuri face referire. În plus, toate materialele publicitare politice și informațiile conexe vor fi stocate într-un registru public online.
De reținut faptul că normele se referă doar la reclamele politice remunerate. Ele nu afectează conținutul reclamelor politice și nici regulile privind desfășurarea și finanțarea campaniilor politice. Opiniile personale, opiniile politice, cum ar fi orice conținut jurnalistic nesponsorizat, sau comunicarea privind organizarea sau participarea la alegeri (de exemplu, anunțarea candidaților) din surse oficiale naționale sau europene nu sunt afectate.
A statua niște repere de bun-simț, a reglementa și a ieși din marja de nefiresc e logic, util și sănătos. Cetățenii europeni au dreptul să aibă acces la informații corecte, la enunțuri asumate și date privitoare la cheltuiala pe care politicienii o fac în scop electoral. În urma adoptării în plen (cu 470 pentru, 50 împotrivă și 105 abțineri), Consiliul trebuie să adopte în mod oficial textul. Măsurile adoptate recent sunt valabile și pentru România, lucru esențial pentru reevaluarea felului în care se desfășoară actul electoral ori cel privitor la referendum.
Mircea Hava europarlamentar PNL
Membru EPP