În data de 27 februarie 2023, a fost prezentată o nouă formulă a examenului de admitere la liceu. Astfel, liceele care îşi doresc acest lucru pot să organizeze concurs de admitere pentru maxim 60% din numărul de locuri. Micşorarea procentului numărului locurilor ocupate prin concurs cu siguranţă că nu rezolvă problemele pe care acest tip de admitere le aduce: încurajarea meditaţiilor private, inechitate, limitarea accesului în învăţământul liceal şi nivel de stres ridicat pentru elevi de doar 13-14 ani. Proiectul de lege prezentat luni se află în fază finală, însă se poate observa că punctele de vedere referitoare la acest subiect ale celor două structuri reprezentative, Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor, nu au fost luate în considerare de către Ministerul Educaţiei.
Încă din vara anului 2022, odată cu lansarea în dezbatere publică a proiectului de lege a învăţământului preuniversitar, a fost (re)introdus termenul de admitere diferenţiată pentru colegiile naţionale care îşi doresc acest lucru. Pe parcursul ultimelor luni, asupra acestei propuneri iniţiale din pachetul legislativ, au fost aduse în spaţiul public de către Ministerul Educaţiei, numeroase modificări, precum perioada de susţinere a acestei admiteri, modul în care vor fi redactate subiectele şi modul general de organizare a întregului proces de admitere la liceu, inclusiv oferirea oportunităţii tuturor liceelor de a desfăşura acest concurs.
În acest sens, Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor solicită eliminarea examenului de admitere la liceu, organizat ulterior examenului de Evaluare Naţională, din proiectul de lege a învăţământului preuniversitar. Promovarea meritocratiei în paralel cu valorile echitabile poate fi realizată prin sprijinirea financiară a centrelor de excelenţă constituite la nivel judeţean. Totodată, Ministerul Educaţiei trebuie să aibă în vedere şi caracterul obligatoriu al învăţământului liceal din România, motiv pentru care procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfăşoare într-un mod non-competitiv. Admiterea la liceu, în forma în care este prevăzută în proiectul de lege, va aduce după sine o multitudine de probleme, precum diferenţe între elevi, segregare şcolară şi o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învăţământul liceal.
În contextul în care rata abandonului şcolar este într-o continuă creştere, considerăm că aspectele care reprezintă un real interes sunt consilierea profesională constantă oferită elevilor de gimnaziu, în vederea asigurării alegerii adecvate a specializării pentru liceu. Admiterea la liceu încă ne lasă cu semne de întrebare cu privire la aplicabilitatea şi consecinţele reale ale sale, mai ales în contextul unei reforme în sistemul de educaţie, ce ar trebui să fie bazată pe principii, valori, evaluare standardizată, standarde clare de evaluare, incluziune şi desegregare şcolară.
*Fotografie cu caracter ilustrativ din arhiva abnews.ro
[…] Citește și: Consiliul Naţional al Elevilor: Examenul de admitere la liceu riscă să devină realitate! […]