Începând cu data de 10 noiembrie 2020 la nivelul județului Alba se desfășoară Campania Națională pentru verificarea modului de aplicare a prevederilor legale privind munca la domiciliu, telemunca, decalarea programului de lucru, securitatea și sănătatea în muncă, în vederea reducerii riscului de contaminare cu COVID -19, campanie dispusă și monitorizată de către Inspecția Muncii.
În cadrul acestei campanii au fost verificate un număr de 48 societăți comerciale cu un număr de peste 50 de salariați care potrivit prevederilor legale în vigoare (art.17 și art.21. din Legea nr.55/2020 modificată) au obligatia de a-și organiza procesul de muncă în vederea reducerii riscului de contaminare cu Covid19, prin munca la domiciliu, telemuncă ori decalarea programului de lucru. Campania va continua până la data de 24 noiembrie 2020, inspectorii de muncă urmând a stabili în colaborare cu reprezentanții unităților controlate măsurile adecvate în vederea reducerii riscului de contaminare a lucrătorilor cu virusul Sars-Cov2 și a sancționa contravențional orice nerespectare a acestor prevederi legale.
Rezultatele controalelor în perioada 16–21 noiembrie 2020:
În domeniul relaţiilor de muncă
Total unităţi controlate: 37
Numar de salariați ai angajatorilor controlați: 9.335
Din care 4.503 femei
Număr deficienţe constatate: 78
Nr. sancţiuni aplicate angajatorilor : 11
Din care :
– 6 amenzi – in valoare de 10.600 lei
– 5 avertismente
Principalele deficienţe stabilite în controale:
– netransmiterea în termenul legal a elementelor referitoare la încadrarea în muncă a salariaților;
– neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă, anuale;
– neplata drepturilor salariale la termenul prevăzut în contractul individual de muncă;
– neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
– neconducerea corectă a evidenţei timpului lucrat ;
– netransmiterea în termenul legal în Revisal a modificarilor intervenite in executarea contractelor individuale de muncă;
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă
Numărul unităţilor controlate: 21
Numărul deficienţelor constatate: 41
Numărul de măsuri dispuse : 41
Angajatori sancționați: 9
Numărul sancţiunilor aplicate: 11
Din care: 11 avertismente;
Numărul evenimentelor în curs de cercetare: 3
Principalele deficienţe stabilite în controale :
– Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
– Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
– Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
– Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
– Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
– Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
– Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.
ITM Alba