Activitatea zilnică a inspectorilor de muncă a vizat, cu prioritate, sancţionarea muncii nedeclarate, rezultatele controalelor efectuate fiind comunicate săptămânal, către Inspecţia Muncii.
Rezultatele obţinute la nivelul judeţului Alba, în perioada 30.10.- 03.11.2023, în activitatea de control, sunt redate mai jos.
În domeniul relaţiilor de muncă:
Total unităţi controlate: 30
Numar de salariați ai angajatorilor controlați: 1089
Din care – femei : 306
Număr deficienţe constatate: 53
Nr. sancţiuni aplicate angajatorilor : – 4 din care :
– 3 Amenzi – 26.000 lei ( din care 1 amendă de 20.000 lei pentru 1 persoană depistată in lucru fără forme legale de angajare – art.260 alin.1.lit.”e” C.M.) ;
– 1 Avertisment.
Principalele deficienţe constatate în controale :
- primirea la muncă a persoanelor fără intocmirea in formă scrisă a contractelor individuale de muncă;
- nu se conduce corect evidența timpului lucrat;
- contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru;
- neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale;
- neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
- nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
- dosarele personale nu conțin actele necesare angajării;
- nu a fost inițiată la nivelul unității negocierea colectivă;
- mi se păstrează în punctele de lucru copii ale contractelor individuale de muncă;
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
Nr. total unităţi controlate: 12
Număr deficienţe constatate: 12
Număr de măsuri dispuse : 12
Angajatori sancționați: 5
Nr. sancţiuni aplicate: – 6 din care:
– 2 amenzi -10.000 lei;
– 4 avertismente;
Nr.evenimente cercetate – 1
Nr.evenimente în curs de cercetare : 3
Nr. actiuni de informare/constientizare angajatori : 1
Principalele deficienţe stabilite în controale :
- Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
- Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
- Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
- Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
- Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
- Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
- Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.
Cu stimă,
INSPECTOR ȘEF,
Ursaleș Izabella