Până acum ceva vreme, administrația din Alba Iulia plătea undeva între 4 și 5 milioane de euro anual pentru subvenționarea transportului public în comun. Banii ajungeau la Societatea de Transport Public Alba Iulia SA, o firmă cu nume ales să sune a companie de stat, însă deținută de un nene pe nume Stelian Nicola, bun amic al conducerii vechii administrații.

Ca să fie legal, și mai ales opac, căci nimic nu e transparent în combinațiile astea, Primăria Alba Iulia, plus încă vreo câteva comune, au inventat AIDA TL – Asociația Intercomunitară de Dezvoltare Alba – Transport Local, un ONG deținut de administrațiile publice și care acționează drept supapă în suveica banilor publici transformați în profituri private. Adică Primăria dă bani la AIDA TL, care-i dă mai departe la STP Alba Iulia SA, care în felul ăsta nu are nici o relație contractuală cu vreo instituție publică, așa că din părți transparență despre cât se cerea, de ce și cum.

AIDA TL este, desigur, populată tot cu guguștiuci politici, fie edilii localităților fie niște unii numiți de aceștia. De exemplu, pentru o bună bucată de timp, în AIDA TL activa, din partea municipalității, Dorin Nistor, actual primar la Sebeș.

Ei bine, vechiul contractul de concesiune urma să se încheie și trebuia semnat unul nou. Așa că, încă de pe la începutul anului, băieții din administrație, conduși cu mână de fier forjat de către Paul Voicu, acting-primar la vremea respectivă, au început să lucreze la o nouă combinație, un nou caiet de sarcini. Evident, a fost unul făcut cu dedicație, astfel încât noul contract să ajungă tot la băieții deștepți de la STP Alba Iulia SA, însă despre problematica asta o să discutăm mai mult în alt material, unde o să detaliem toate combinațiile din acele zeci de pagini ale caietului de sarcini.

Cert este că, pentru a mima un joc de-a piața liberă și competiția, a fost făcut un caiet de sarcini, în primă fază, astfel încât să nu se atribuie contractul, după care el a fost făcut atât de bine încât Stelian Nicola se putea uita în el să-și vadă conturile, ca în oglindă.

Noul caiet a fost trecut prin Consiliul Local în dat de 18 mai 2020, prin intermediul HCL 141. Și a fost votat, desigur, fără probleme, căci gașca PNL avea o majoritate consistentă. Presa locală, altfel plină de reclame de la STP Alba – că doar așa e când ai monopol pe un serviciu, căci aia înseamnă contractul ăsta, monopol, zero competiție, îți faci reclamă – a tăcut cu grație și s-a mers pe burtă în așteptarea licitației. Iar licitația a fost pusă la cale, cum altfel?!, de către ONG-ul supapă, pentru că transparență și toate cele. Iar câștigător a fost declarat, că doar a fost și singurul participant, din moment ce caietul de sarcini a fost croit pe măsură, STP-ul domnului Stelian Nicola, pentru o nimica toată de aproape 300 de milioane de lei pentru 6 ani, cu tot cu TVA.

Da, ați citit bine, aproape 300 de milioane de lei, din banii orașului și ai celorlalte comunități reprezentate în AIDA TL, vor lua calea conturilor lui Stelian Nicola.

Ce-i drept, doar vreo 80% ar urma să fie plătiți de municipiul Alba Iulia, restul urmând să fie puși în cârca comunelor vecine și prieten. Adică, unde până acum se plătea o super mega subvenție, de vreo 5 milioane,  începând cu 2021 aceasta ar urma să ajungă la vreo 8 milioane de euro anul. Undeva la peste 15% din bugetul total al municipiului.

Și asta la un oraș de 70,000 de locuitori, pe care-l poți traversa cu mașina de la un capăt la celălalt în câteva minute. Adică fără cine știe ce curse, pe cine știe ce distanțe. Bașca, banii ăștia se vor da în condițiile în care gratuități primesc pensionarii și elevi, pare-se și șomerii, în rest toată lumea plătește și bilet dacă vrea să circule cu acele râciuri de autobuse ale companiei. Mă rog, poate exagerăm, căci nu toate autobusele companiei sunt niște rahaturi turcești care poluează de rup. Asta pentru că, pe bani europeni, de câteva milioane de euro, Primăria a reușit să se lipească la un contact prin care urmează să primească 13 autobuse electrice. Pe care, ce să vezi surpriză, tot în baza minunatului contract pus la bătaie de ONG-ul supapă, le vor da, în regim moca, în administrarea companiei private. Adică, ia tu 13 autobuse noi, electrice, și mai ia și vreo câteva zeci de milioane de euro, după care poți să fii singurul care face transport în comun, pe bani, în Alba Iulia.

Ei bine, lucrurile s-au complicat puțin, pe motiv de alegeri. Adică, au făcut ei caiet de sarcini, au făcut licitație cu cântec, însă nu s-a mai ales primarul care trebuie, de la partidul care trebuie. Și, marea combinație a suveicii, a supapei ONG prin care se scurg banii, s-ar putea să fie tocmai călcâiul lui Ahile. Adică, noul contract nu poate fi semnat decât de AIDA, de conducerea acelui ONG. Iar cum la Alba Iulia s-a schimbat primarul, acolo nu este încă nimeni numit, care să reprezinte administrația locală, care să dea cu semnătura pentru tot purcoiul ăla de bani.

În plus, noua administrație nu prea par dispusă să semneze așa, fără întrebări, tot ce au pus la cale precedenții. Unde mai pui că n-ar fi tocmai exclus, ba chiar indicat dacă ne întrebați pe noi, ca niște băieți de pe la Consiliul Concurenței, de pe la DNA, de pe unde mai sunt oameni care se ocupă de astfel de combinații, să ia puțin la purecat toată combinația. De la cum s-a făcut caietul de sarcini, licitația și, mai ales, sumele alea imense care ar urma să se ducă în conturile private ale șmecherașului cu autobuse. Și pe ce anume, măcar să știm și noi cât e contract și cât parandărăt.

 

Text publicat în revista Semne de Întrebare, nr. 18, din data de 23 decembrie. Puteți citi revista și online, și chiar vă puteți abona și susține proiectul jurnalistic pe www.semnedeintrebare.ro

0 0 Vot
Article Rating
Aboneaza-te
Notificare
guest
0 Comments
Raspunsuri in text
Vezi toate comentariile