Înainte cu o lună și un pic de Alba Jazz IV, mă aflam cu chill prin Cetate, când s-a ivit, la fix, momentul-plonjon în lumea jazzului. Lucian Ban, Cristina Modreanu, Laura Orian și o mică poveste despre acum-ul acestui fel de muzică.

Lucian Ban este pianist de jazz. Originar din Cluj, din 1999 trăiește, cântă și compune la New York. Anul trecut, în mai, a cântat cu violistul Mat Maneri în Piața Cetății la festival în Alba Iulia. Cine a fost acolo, știe ce și cum. În toamnă a ținut un concert de lansare a unui album de jazz*, la Prichindel. Anul acesta, va veni la festivalul de jazz cu un workshop de compoziție și găsire a drumului în cariera muzicală.

Acum, proaspăt reaterizat în România, era în trecere prin Alba Iulia și s-a oprit la o poveste. Avea la el un album nou-nouț, aproape cald cum ar veni, care deocamdată nu exista altundeva decât în mâinile lui, dar va fi lansat în toamna acestui an în Europa, inclusiv în România și în Alba Iulia. Albumul se numește Elevation – Songs from afar, și e cu Abraham Burton la saxofon, Mat Maneri la violă, John Hébert la contrabas, Eric McPherson la percuție și Gavril Țărmure la voce, care cântă trei cântece vechi transilvănene.

Lui Lucian Ban i se pare că Alba Iulia are un setting extraordinar pentru un festival de jazz, cu Cetatea și toate spațile ei. Spune că succesul unui festival, al unui concert și chiar al unui artist ține în mare parte de prezentare, de aspectele de detaliu din organizare – indoor, outdoor, scaune, atmosferă intimă sau nu, etc.

„Jazz-ul este la fel de universal ca orice altceva. Totul stă în curatorie”, spune Lucian când discuția atinge ideea de „reticență” a unui public neutru la jazz din cauză că poate unii îl consideră cam „sofisticat” sau „greu de înțeles”.

Lucian Ban: Alba a devenit pentru mine un loc foarte cald și prietenos, în special de când există Alba Jazz. Am descoperit aici un public foarte cald și din ce în ce mai avizat. Mă bucur că voi fi în festival și în 2015 și că poate o să reușesc să împărtășesc puțin din experiența mea de jazz la New York și în turneele la care am participat.

Adina: Contează unde te afli când cânți? Cum te raportezi la spațialitate?

Lucian Ban: Fiecare spațiu, fiecare scenă, fiecare oraș are propriul vibe, o atmosferă, care e dată de oamenii care trăiesc acolo. Personal, îmi place să concertez oriunde. Dacă muzica e ok, reușesti să te conectezi cu locul și atunci pur și simplu se întâmplă. Există locații unde publicul este mai avizat, un anume gen este mai dezvoltat. Alba are un public foarte bun și în creștere.

Laura: Cum ți s-a părut publicul de la concertul outdoor de anul trecut cu Mat, comparativ cu publicul din sală? (n.r. Sala Teatrului de Păpuși Prichindel unde în noiembrie a avut loc concertul de lansare a albumului Fantasm al grupului Fantasm Trio, format din Lucian Ban la pian, Mat Maneri la violă și Albrecht Maurer la vioară).

Lucian Ban: Am avut de a face cu faptul că ambele grupuri au fost destul de camerale. Afară, fiind doi pe o scenă mare, am simțit puțin spațialitatea. Eram, în final, un duet pe-o scenă într-o piață publică. Poate mai bine s-ar fi potrivit un cuartet, cu baterie, cu instrumente de suflat. Când am lansat albumul în toamnă, în formulă trio, ne-am simțit într-un fel mai bine pentru că atunci când spui „cameral”, fie că e chamber jazz sau muzică camerală, te uiți la ce înseamnă „cameral”, și trebuie să fie indoor. Muzica de cameră a apărut din dorința oamenilor de a fi entertained la ei acasă. Astfel de concerte sunt mai potrivite unor săli.

Laura: Cred că e foarte important ca publicul să nu fie așa răsfirat, chiar și într-un spațiu mare. Putem să creăm un spațiu cameral chiar și afară, într-un spațiu larg.

Lucian Ban: Trebuie organizat un loc de intimitate, e un aspect acustic, contează unde poziționezi scena, care este sistemul de sunet. Este un aspect de intimitate care poate fi rezolvat. Poți să amplasezi scaune. E total altceva să fie o scenă outdoor la care oamenii stau în picioare sau stau jos. În momentul în care se stă jos, se creează o intimitate. Omul a venit să participe la un act muzical. Pentru succesul unui act muzical sau al unui artist, este important să fie prezentat cum trebuie. Detalii care par insignifiante, stai jos sau nu, pot să schimbe tot, atât pentru artist cât și pentru public.

Adina: Vorbind despre un spectator mediu, neutru, există un fel de reticență față de jazz, considerându-l cumva prea cult, sau poate sofisticat, greu de înțeles. Ce ar trebui să știe un spectator neavizat, ca să poată primi totuși ce se întâmplă pe scenă?

Lucian Ban: Eu nu cred că este ruptura de care spui. Dacă grupul de jazz, festivalul, concertul sunt prezentate așa cum trebuie, eu cred că nu este o ruptură a priori între public și jazz. Publicul larg neavizat nu cunoaște nici Bach și totuși există o conexiune puternică în cazul acelui gen. Eu cred că totul stă în curatorie și prezentare – stăm jos sau nu, pian sau nu, pian bun sau pian mai puțin bun. Jazzul este la fel de universal ca orice altceva. Asta e părerea mea. S-a făcut un studiu în București în legătură cu aderarea lor la titlul de capitală culturală, și s-a dovedit că publicul preferă jazz-ul și stand-up comedy.

În cazul Albei, e un setting extraordinar, cu Cetatea etc. În București nu ai un spațiu din ăsta. Setting-ul este un avantaj. La New York sunt două festivaluri de jazz pe an. Unul este iarna și sunt 400 de concerte. O mulțime de scene outdoor și indoor, în funcție de ce unde se potrivește. Într-un oraș așa ofertant cum e Copenhaga sau Alba se pot face indoor, se pot face concerte mai mari, vocale, poți să pui scene unde lumea stă jos. Mi se pare că Alba are un potențial extraordinar. Sper doar că se va continua și că va crește.

Adina: Ce se va întâmpla la workshop și cine poate participa?

Lucian Ban: Poate participa oricine. O să fac două workshopuri, unul de compoziție de jazz și unul de cum poate astăzi un muzician să-și găsească drumul în carieră. Muzicienii se tot plimbă. Avem muzicieni români care trăiesc în Amsterdam sau la New York și vin înapoi. Nu e ușor dar trebuie să vezi cum poți să navighezi ca să faci ceea ce îți place.

Laura: New York are un rol hotărâtor în cariera unui artist de jazz?

Lucian Ban: Părerea mea este că da. Sunt alții care spun că nu neapărat, pentru că jazzul este așa universal, cu o identitate proprie. Dar o experiență de câțiva ani buni, te conectează totuși la istoria genului și la un fel de a-ți găsi propriul gen.

Laura: Cât de important este să ai pe scena unui festival de jazz din România nume mari ale jazzului internațional?

Lucian Ban: Ca să crești e esențial.

Întreaga discuție, mai jos, în video.

***

După ce a studiat pianul la Cluj, Lucian Ban a plecat la București, unde a urmat cursurile Academiei de Muzică, între 1992 și 1995. În 1999 s-a mutat la New York unde a absolvit cursurile Jazz & Contemporary Music de la New School University. În scurt timp, prin proiectele pe care le-a inițiat și albumele pe care le-a realizat, Lucian Ban și-a câștigat un renume în capitala jazzului și este considerat „unul din cei mai buni pianiști care s-au mutat la New York în ultimul deceniu” – Bruce L. Gallanter, critic muzical american.

Unul dintre cele mai cunoscute proiecte inițiate și conduse de Lucian Ban – alături de celebrul contrabasist american John Hébert – este Octetul Enesco Re-Imagined, dedicat reinterpretării compozițiilor lui George Enescu, care a generat reacții excelente în presa internațională, i-a adus o mulțime de premii BEST OF 2010 și pe care l-a prezentat la London Jazz Festival, Barcelona Jazz Festival, Jazz d‘Or din Strasbourg, Guimarães-Portugalia și altele.

A colaborat în proiecte muzicale cu o mulțime de artiști, printre care Alex Harding, Reggie Nicholson, Sam Newsome, Barry Altschul, Jorge Sylvester, Bard Jones, Bruce Williams, Pheeroan AkLaff, JD Allen, Bruce Cox, Hill Greene, Carlo DeRosa, Tony Malaby, Mark Helias, Gene Jackson, Badal Roy, Nasheet Waits, Bob Stewart, Gerald Cleaver, Derrek Phillips, etc.

* În formula Fantasm Trio, Lucian Ban – pian, Mat Maneri – violă și Albrecht Maurer – vioară, au lansat albumul Fantasm Trio într-un turneu european, din care a făcut parte și Alba Iulia, unde au susținut un concert în 14 noiembrie.

(interviu realizat de Adina Curta)

Lasa un raspuns

avatar
  Aboneaza-te  
Notificare