Cum vrea Blajul să facă transport public. Ce diferențe sunt față de Alba Iulia

Primăria Municipiului Blaj intenționează să concesioneze serviciul de transport public de persoane pentru o perioadă de 6 ani. În acest sens, administrația condusă de Gheorghe Rotar a lansat o licitație publică ce a avut ca termen de depunere a ofertelor data de 2 noimebrie.

Prețul pe care municipiul Blaj e pregătit să-l plătească pentru serviciul de transport public în oraș este de 3.160.170 lei, pentru toți cei 6 ani. În plus, Primăria speră să și cîștige din acest serviciu, dat fiind că se așeaptă ca operatorul care va fi cîștigat licitația să plătească o redevență anuală municipiului.

De altfel, criteriile de atribuire a contractului sînt, după cum urmează:

  1. Componenta financiară – tariful pe care îl vor plăti călători va cîntări în proporție de 45% în desemnarea firmei cîștigătoare.

”Algoritm de calcul: 1. PT – punctajul pentru factorul de evaluare “tariful unei calatorii” se acorda astfel: a. pentru oferta cu cel mai scazut tarif al unei calatorii se acorda punctajul maxim alocat factorului de evaluare, respectiv 45puncte ; b. pentru oferta (n) cu alt tarif decat cel prevazut la lit. a) se acorda punctajul astfel: PT (n) = [tariful minim/tariful (n)] x 45 Tariful maxim acceptat este de 3 Lei/calatorie/persoana„

  1. Nivelul redevenței. Redevența minimă acceptată de Municipiul Blaj este de 3%. Acest criteriu va cîntări în proporție de 45% în procesul de desemnare a cîștigătorului.

” Algoritm de calcul: 2. PR – punctajul pentru factorul de evaluare “redeventa” se acorda astfel: a. pentru oferta ce propune cea mai mare redeventa/an se acorda punctajul maxim alocat factorului de evaluare respectiv (45 puncte ); b. pentru oferta (n) cu o alta redeventa decat cea prevazuta la lit. a) se acorda punctajul astfel: PR (n) = [redeventa (n) /redeventa maxima] x 45 Redeventa minima acceptata de Municipiul Blaj este de 3% din volumul incasarilor/an”

  1. Procentul suportat de concesionar din valoarea gratuităților. Acest criteriu va cîntări în proporție de 10% în procesul de desemnare a firmei cîștigătoare. Practic, cu cît firma care va concesiona transportul e dispusă să suporte mai mult din gratuități, cu atît șansele de a cîștiga contractul cresc.

” Algoritm de calcul: 3. PG – punctajul pentru factorul de evaluare „ procentul din valoarea gratuitatilor acordate categoriilor speciale – pensionari cu pensii sub 350 Lei/luna, Persoane ce au fost persecutate politic , Donatori de sange , Persoane cu handicap „ se acorda astfel: a. pentru oferta cu cel mai mare procent suportat de concesionar din valoarea gratuitatilor acordate, peste valoarea obligatorie de 40 %, se acorda punctajul maxim alocat factorului de evaluare, respectiv 10 puncte. b. pentru oferta (n) cu un alt procent suportat de concesionar din valoarea gratuitatilor peste valoarea obligatorie de 40 %, decat cel prevazuta la lit. a) se acorda punctajul astfel: PS (n) = [procentul (n) /procentul maxim ] x 10”

Practic, ceea ce face admistrația publică din Blaj este cît se poate de normal. În calitate de administrator al infrastructurii, Primăria vrea să asigure servicii de transport la un rapot calitate/preț cît mai ridicat și, în același timp, să limiteze cheltuielile de la bugetul public, ba chiar să producă venituri suplimentare, din plata redevenței.

Municipiul Blaj este de aproape 3 ori mai mic decît Alba Iulia. Respectînd proporțiile, să facem totuși un mic exercițiu și o comparație.

  • Municipiul Blaj concesionează serviciul de transport public, fără să îl subvenționeze însă – cu excepția unor categorii de cetățeni stabilite de către Consiliul Locsal – ba chiar așteaptă să încaseze bani de la prestator, prin intermediul unei redevențe.
  • Municipiul Alba Iulia subvenționează serviciul de transport public, printr-o găselniță juridică numită AIDA (care nici măca site nu mai are), fără să obțină vreun venit din partea prestatorului.

  • Municipiul Blaj e dispus să plătească aproximativ 500.0000 lei anual pentru concesionarea serviciului de transport public.
  • Municipiul Alba Iulia plătește aproximativ 15.000.000 lei anual, de 30 de ori mai mult decît municipiul Blaj.

  • Municipiul Blaj se așteaptă ca operatorul să suporte parte din cheltuielile cu gratuitățile pe care municipalitatea le oferă anumitor categorii de cetățeni.
  • Municipiul Alba Iulia nu așteaptă nimic de la operatorul de transport public, acoperind toate subvențiile acordate prin mega contractul suveică, intermediat de AIDA.

  • În Blaj beneficiază de subvenție/gratuitate pensionarii care au venituri din pensie de sub 350 de lei pe lună.
  • În Alba Iulia se plimbă gratis cu autobusul toți pensionarii, indiferent de pensie. Plus persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă.

Desigur, comparația aceasta este una simplă și nu intră în detalii. Dar sumele sînt, totuși, relevante. Alba Iulia plătește subvenții de 30 de ori mai mari decît costurile Blajului cu contractul de concesiune a serviciului de transpot public. Blajul va face și bani din redevențe, Alba Iulia nix. La Blaj se așteaptă ca operatorul de transport să acopere o parte din subvenții stabilite de Consiliul Local, la Alba Iulia nix.

Probabil că se vor găsi unii și alții care să vorbească despre super premiatul sistem de transport public din Alba Iulia, despre autobusele cu climă bizonică și motoare turcești, despre cîte și mai cîte. Înainte însă a ne bate pe umăr și felicita în oglindă pentru cît de buni sîntem, poate e cazul să ne uităm și în curtea unor orășele mai mici, cum e Blajul.

0 0 Voturi
Article Rating
Aboneaza-te
Notificare
guest

0 Comments
Raspunsuri in text
Vezi toate comentariile