Când ești prost de Senator, dar vrei să ajungi Primar să te joci

Avem în Alba un senator ajuns în Parlament prin miraculoasele puteri ale hazardului. Iar senatorul ăsta, pentru că și-a câștigat mandatul la loz în plic, și-l mai vede și pe actualul edil cât e de anti-deștept, se visează deja primar. Ceea ce e ok, că și proștii visează.

Azi, că tot a început BAC-ul, distinsul Senator, nu-i dăm numele – Călin Mătieș, s-a gândit să ne dea o lecție de matematică aplicată, pe alocuri cu parfum de economie. Chestie la care ne așteptam, că doar i-am văzut CV-ul metaforă, însă despre ăla o să vă povestim altă dată.

Practic, distinsul Senator, dorind să arate lumii că nu se pricepe nici la matematică și nici la economie, zice că „Statul NU este promotorul și beneficiarul creșterilor nejustificate de prețuri la carburanți, iar plafonarea este soluția”. Chestie care e parțial greșită și parțial discutabilă. Pentru că, din punct de vedere strict matematic, statul ESTE un beneficiar al creșterilor de preț, justificate sau nu. Asta pentru că, așa cum admite și senatorul, statul încasează o acciză plus o TVA, care e cotă parte din preț, prin urmare cu cât e prețul mai mare, cu atât statul încasează mai mult. Mai apoi, că nu statul este promotorul creșterilor de preț e cel puțin discutabil, căci dacă vorbim despre economie, atunci prețul e influențat de politica fiscală, ceea ce înseamnă că, în mod indirect, prețul ESTE influențat de stat. Asta chiar dacă nu politica fiscală e, în cazul ăsta, principalul motiv al creșterilor de preț. Aici, la creșterile actuale de preț, putem discuta despre: situația geopolitică; războiul din Ucraina; sancțiunile impuse Rusiei, care e unul dintre cei mai mari producători de petrol; volatilitatea piețelor, care reacționează în situații de criză; lanțurile de aprovizionare și costurile crescute cu transportul din surse alternative Rusiei, etc. Dar să nu-l băgăm pe Mătieș prea tare și la geopolitică ori macro-economie, că-i stricăm busola de nu mai găsește Parlamentul în București.

Să luăm doar cazul „matematic” pe care îl prezintă Mătieș: „În cazul în care 1 litru de combustibil este 5 lei, ”benzinarului” îi revin 2,25 lei, în vreme ce Statul colectează din acciză și TVA 2,75 lei. În schimb, dacă 1 litru de carburant se vinde cu 9 lei, ”benzinarul” câștigă 5,49 de lei, iar Statul primește 3,51 de lei

Rar am văzut așa un exemplu de sofism ieftin. Mă rog, prostie, că poate senatorul își imaginează că „sofism” e ceva de bine.

Adică, omulețul ăsta vine cu un silogism, (deducție logică, nenea Mătieș) din care noi ar trebui să înțelegem că pe măsură ce prețul carburantului crește, statul câștigă tot mai puțin. Or, sigur, asta poate fi adevărat, însă doar procentual. În termeni absoluți, însă, statul câștigă mai mult. Că 25% din 300 este mai mult decât 50% din 100. Sau, cum să explicăm, să înțeleagă și Mătieș? Ah, uite printr-un sondaj: 51% din voturile membrilor PSD Alba Iulia sunt mai puțin decât 9% din voturile tuturor albaiulienilor. Înțeles?!

Mai apoi, există o falsă premisă în tot raționamentul ăsta dat pe după copac al senatorului, din care ar vrea el să ne facă să credem că benzinarii sunt răi iar statul e bun: anume prețul de achiziție al carburantului. Or, nu-s unii buni și alții răi, ci-s ambii răi. Benzina și motorina nu pică din cer, după care „benzinarul” stabilește de capul lui un preț, în așa fel încât să câștige el mai mult decât statul.

În calcul lui Mătieș, cel cu 5 lei, din care statul ia doar 2,25 și benzinarul 2,75, în fapt benzinarul ia mult mai puțin. Adică rămâne cu un profit mult mai mic, pentru că el cumpără benzina aia de undeva, în timp ce statul doar taxează, fără să investească ceva.

La fel și în cazul calculului cu prețul benzinei la 9 lei, din care statul ia 3,51 și benzinarul 5,49. Adică, benzinarul nu rămâne cu 5,49 lei, că din ăia se scade și prețul de achiziție al benzinei/motorinei. Asta ca să nu mai punem la socoteală faptul că benzinarul are și cheltuieli de funcționare ori că, la final de exercițiu, mai plătește și impozit pe profitul realizat.

Așadar, una peste alta, e uimitor că băiatul ăsta, care se mai și prezintă drept antreprenor, înțelege atât de puțin din cum funcționează economia. Sau matematica. Sau orice.

Pe bune, individul ăsta e atât de limitat că am ajuns să scriu un întreg text în care „benzinarii”, reprezentanții unei industrii de super rahat, niște gangsteri ai economiei globale, sunt personajul pozitiv. Fuck!

3.4 8 Voturi
Article Rating
Aboneaza-te
Notificare
guest
1 Comment
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Raspunsuri in text
Vezi toate comentariile
Vitan Sandu
Vitan Sandu
21 iunie 2022 9:07

Dincolo de calcule aritmetice (matematica este mai complexa decat pare la prima vedere), de cosiderente politice, cateva lucruri sunt clare: – petrolul a fost cu cativa ani in urma 180-200 usd/baril; pretul benzinei si motorinei era in jur de 6 lei; azi bariul de petrol este 110-120, iar pretul benzinei si motorinei este 9 lei; – cca 40% din petrolul consumat in Romania este din productia interna; – Ungaria lui Orban (Victor, nu Ludovic) a plafonat pretul carburantilor; nu are productie proprie de petrol; – dupa ce platesc impozitul pe profit, unde ajung profiturile nete ale distribuitorilor de carburanti (aproape… citeste mai mult »