Agentia pentru Dezvoltare Regionala Centru este – din luna august 2019 – membra a consortiului care implementeaza proiectul E-MOB: ”Actiuni integrate pentru cresterea e-Mobilitatii in Regiunile din Europa”, finantat in cadrul programului Interreg Europe. Consortiul are ca obiectiv imbunatatirea solutiilor de mobilitate electrica, prin integrarea acestora in sistemele publice de transport a pasagerilor.

 

In calitate de partener al acestui proiect european, ADR Centru a organizat recent intalnirea Grupului de lucru al proiectului E-MOB. Intalnirea a avut ca scop, pe de o parte, prezentarea si consultarea actorilor regionali cu privire la directiile strategice privind promovarea eco-mobilitatii urbane multinodale durabile, ca parte a tranzitiei catre o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, iar pe de alta parte de a prezenta exemplele de bune practici care pot fi transferate la nivelul Regiunii Centru.

”In cadrul intalnirii au fost prezentate celor peste 40 de participanti exemple de bune practici de la nivel regional si abordarea propusa de noi in Programul Operational Regional Centru 2021-2027 pentru mobilitatea urbana. S-a pus accent pe exemplele europene de bune practici din cadrul proiectului E-MOB, fiind discutat planul de actiune pentru imbunatatirea instrumentelor de politica la nivelul regiunii noastre in domeniul mobilitatii electrice. In sesiunile de discutii au fost incluse interventii ale reprezentantilor municipiilor si oraselor din Regiunea Centru, care au prezentat experiente si provocari in dezvoltarea urbana integrata, plecand de la propriile strategii si finantarile accesate in perioada de programare 2014-2020. In aceste conditii, intalnirea de lucru de la Brasov a fost foarte utila, cu atat mai mult cu cat au fost prezentate efectiv solutiile de mobilitate nepoluanta din acest mare oras al Regiunii Centru”, a declarat domnul Simion Cretu, Director General ADR Centru.

Exemple de bune practici transferabile in Regiunea Centru

Primul exemplu de buna practica provine din Austria, regiunea Vorarlberg. In 2008 autoritatile locale au decis sa-si acopere 100% din necesarul de energie din surse regenerabile pana in 2050, inclusiv intregul sector al mobilitatii. Proiectul VLOTTE a inceput cu o finantare publica-privata avand ca obiectiv cheie pregatirea pietei pentru vehiculele electrice si testarea practica a tehnologiilor existente pe piata. In primii 2 ani, VLOTTE a introdus 357 de vehicule electrice clientilor, autoritatilor publice si persoanelor private interesate. VLOTTE a instalat si 139 de statii de incarcare publice si 3 incarcatoare rapide, a construit un sistem fotovoltaic pe suprafata de 1400 m², pe acoperisului noului garaj si au reconditionat statii de incarcare electrice deja existente.

In prezent VLOTTE a devenit o ramura de afaceri separata a societatii publice de electrice. In ultimii 10 ani rezultatele atinse sunt impresionante: peste 4500 de masini electrice in total; peste 16% dintre masinile nou inmatriculate in 2021 au fost masini electrice; operarea a 530 de puncte de incarcare, 76 de incarcatoare rapide si 10 incarcatoare de mare putere.

 

Proiectul Protheus este cel de al doilea exemplu de buna practica. Provine din Ungaria, orasul Paks si are ca obiectiv implementarea un sistem integrat, care sa controleze fluxul de energie electrica din capacitati de surse electrice regenerabile in functie de sarcina curenta pentru alimentarea retelei sau stocarea energiei in baterii. Energia stocata poate fi vanduta in timpul sarcinii de varf sau utilizata in transport. Aceasta este o abordare integrata care leaga impreuna aspectele privind producerea de electricitate si utilizarea ei in transport public. Compania care implementeaza acest proiect se afla in subordinea primariei, iar odata ce va fi terminata infrastructura pentru integrarea retelelor electrice inteligente, primaria isi propune sa opereze E-taxis, E-autobuze, sistem de partajare a bicicletelor electrice, E-feribot, E-dube pentru utilizare municipala, infrastructura de incarcare pentru autobuze si pentru proprietarii de masini private.

Planul de actiune ce se va implementa in cadrul proiectului E-MOB vizeaza adaptarea exemplelor de bune practici in viitoarele programe de finantare. Instrumentul politic viza pentru a fi imbunatatit a fost Programul Operational Regional 2014-2020, Axa prioritara 4 – Sprijinirea dezvoltarii urbane durabile, Prioritatea de Investitii 4.1 Promovarea strategiilor de reducere a emisiilor de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritoriu, in particular zone urbane, inclusiv promovarea planurilor sustenabile de mobilitate urbana si a unor masuri relevante pentru atenuarea adaptarilor. Pentru ca programul actual se afla intr-o faza de finalizare s-a facut trecerea catre POR 2021-2027, Prioritatea 4 – O regiune cu mobilitatea urbana durabila.

Despre Interreg Europe

Programul INTERREG EUROPE urmareste imbunatatirea punerii in aplicare a politicilor si programelor de dezvoltare regionala, in principal a celor care au in vedere investitii  pentru crestere economica si a locurilor de munca si, dupa caz, a celor de cooperare teritoriala europeana, prin promovarea schimbului de experienta si a invatarii de noi politici de catre actorii de interes regional. Pentru perioada 2014-2020, programul a avut un buget total de 359 de milioane de euro, din care 322,4 milioane de euro au fost alocate proiectelor de cooperare interregionala, restul fiind defalcat pentru platforme de invatare de politici publice (15,3 milioane de euro) si asistenta tehnica (21,3 milioane de euro). Acest program va continua si in perioada 2021-2027, sustinand cooperare interregionala in Europa.

0 0 Voturi
Article Rating
Aboneaza-te
Notificare
guest
0 Comments
Raspunsuri in text
Vezi toate comentariile